måndag 8 juni 2009

Kravmärkt med förlovningsring?

Jag kan inte påstå att jag tillhör, eller har tillhört, dom män som är vana vid att bli uppraggade ute på krogen. Men i lördags hände det igen. En kvinna halade in mig vid bardisken med den klassiska repliken "Är du här ofta?" och hade inga planer på att låta mig gå. Trevlig tjej faktiskt, varför blev man inte uppraggad av sådana förut när man levde singelliv? På senare tid händer det helt klart ganska ofta att jag blir måltavla för dylika raggningsförsök. För övrigt så ja, jag kan se skillnad på raggningsförsök och bara-ha-en-trevlig-kväll-på-krogen prat. Tro mig, det gick inte att misstolka.

Om jag då försöker använda mitt korta minne och analysera vad som förändrats sedan detta fenomen började är det bara en sak jag kan komma på egentligen. Nämnligen att jag numera har en förlovningsring på fingret och således inte är ett lovligt villebråd på krogen. Inte är det väl så att kvinnor ser denna ring som en kvalitetsmärkning á la 'kravmärkt'? En ringmärkning som visar att jag har alla koppar i skåpet och kan vara en bra make? Tanken svindlar. Man kanske skulle haft på sig en fusk-förlovningsring förr i tiden när man själv var på jakt. Jag kan i alla fall inte se något annat samband än att ringen drar till sig kvinnor. Visst, jag har väl ryckt lite i några snören på gymmet senaste tiden och är kanske inte lika tanig längre, men så fantastiskt stor skillnad är det inte.

Det är inte så att jag klagar, inte alls faktiskt. Det är alltid trevligt med uppmärksamhet och kvinnligt sällskap. Bara dom räknar med att jag går hem själv sen.

6 kommentarer:

  1. Kan så vara att en viss sorts tjejer går på upptagna killar. Var ju en speciell sorts killar som raggade på en förut när man hade förlovningsring...

    SvaraRadera
  2. Det har du förstås rätt i, det är garanterat samma sak bland både kvinnor och män. Och det är nog bara en del och inte alla. Lite kul fenomenen är det i alla fall, att det blev så stor skillnad med ring vs utan.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Jag använde "förlovningsring" i Spanien sommaren för två år sen för att slippa alla sliskiga, frånskilda småbarnspappor som kom fram och raggade överallt mitt på ljusa dagen! Det hjälpte inte direkt. Det hjälpte inte ens när jag påstod mig vara mamma till mina au pair-barn :s Fan om "förlovningsringen" hade motsatt effekt! Ska lätt testa vad som händer när jag har "förlovningsring" i Sverige!!

    SvaraRadera
  4. Nej det verkar inte direkt fungera som en skylt som säger "Låt bli mig, jag är upptagen". Men är det inte det som är lite tanken, egentligen?
    Gör ett test här hemma i Sverige får du se, lätt samma effekt här som i Spanien!

    SvaraRadera
  5. Håller nog med Ninde.
    Efter en viss ålder så ser man killar utan ring som hopplösa players. Kanske inte mangrant, de som varit men brutit upp är en annan femma, men de där som aldrig lyckats ha ett seriöst förhållande (och nå´nstans strax söder om trettiostrecket räcker inte fem veckors sommarflört för att räknas som "seriöst")dem passar man sig för.
    Så tja, din ring på fingret är nog just precis vad du beskriver det som;
    Signum för en karl värd att äkta. ;-)

    SvaraRadera
  6. Du har en poäng! Tur att man hann bli certifierad karl innan bäst-före-datumet gått ut och man blir klassad som hopplös player. Skall nämna detta för min gode vän, a.k.a den eviga singeln, som snart fyller trettio. Han kommer bli mycket glad, eller inte. :)

    SvaraRadera